Personel i Zarządzanie 9/2005 z 01.09.2005 [dodatek: Personel i Zarządzanie, str. 26]
Data publikacji: 02.07.2018
Awans bez zmian?
Zwykło się uważać, że kiedy menedżer przesiada się na fotel dyrektorski, to musi nabyć nowe kompetencje. Dawne umiejętności i wiedza nie wystarczają bowiem na wyższym szczeblu zarządzania. Wyniki badań przeprowadzonych wśród blisko 500 kierowników i dyrektorów przeczą takiemu stereotypowemu myśleniu. Dlaczego różnice między kompetencjami menedżerów i dyrektorów - zarówno tymi pożądanymi, jak i rzeczywistymi - są tak niewielkie? Czy po kompetencyjnym audycie zmienią się wymagania wobec kadry kierowniczej i dyrektorskiej?
Paweł Jurek
Autor jest konsultantem w ProFirmie; jest kierownikiem projektów dotyczących wprowadzania rozwiązań kompetencyjnych w zarządzaniu personelem, ze szczególnym uwzględnieniem systemów ocen oraz audytu kompetencyjnego.
Kontakt: pawel.jurek@profirma.com.pl
Grzegorz Filipowicz
Autor jest dyrektorem do spraw merytorycznych w ProFirmie; nadzoruje duże projekty wdrożeniowe i badawcze dotyczące systemów kompetencyjnych.
Kontakt: grzegorz.filipowicz@profirma.com.pl
Często awans zawodowy wiąże się z niemal całkowitą zmianą zakresu kompetencji. W przypadku specjalistów funkcjonujących na podstawowym szczeblu zarządzania najważniejsze są kompetencje techniczne dotyczące bezpośrednio wykonywanej pracy oraz częściowo społeczne, odnoszące się do relacji międzyludzkich w firmie. Ich przełożeni powinni jednak mieć głównie kompetencje interpersonalne i w pewnej mierze strategiczne - u menedżerów wiedza techniczna nie są już bowiem tak istotna. Dyrektorzy nie muszą natomiast mieć kompetencji technicznych, mniej znaczące są dla nich kompetencje interpersonalne, za to najbardziej - strategiczne.
