Personel i Zarządzanie 10/2005 z 01.10.2005 [dodatek: Personel i Zarządzanie, str. 74]
Data publikacji: 24.09.2005
W imieniu spółki
W polskich przedsiębiorstwach, zwłaszcza w spółkach kapitałowych, w których ustanowiono wieloosobowy zarząd, często zdarzają się nieporozumienia wynikające z mylenia spraw związanych z zarządzaniem - czyli sferą decyzji wewnętrznych w jednostce organizacyjnej mającej status pracodawcy - z czynnościami prawnymi - czyli m.in. sferą reprezentacji tej jednostki w kwestiach pracowniczych. Wskutek niewłaściwego reprezentowania spółki nieważnych jest wiele umów o pracę. Dlatego tak istotna jest odpowiedź na pytanie: kto w firmie ma prawo dokonywać czynności prawnych? - a także: kto może reprezentować spółkę za zewnątrz?
Andrzej Patulski
Autor jest profesorem na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, radcą prawnym, konsultantem i wykładowcą w firmie Orłowski - Patulski Sp. z o.o.
Kontakt: prawo@orlowski-patulski.pl
Pojęcie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy zawarte w art. 3 § 1 Kodeksu pracy jest pojemną kategorią, obejmującą zarówno czynności prawne, jak i te, które dotyczą zarządzania. Regulacja wprowadzona w 1996 roku zerwała z anachronicznym pojęciem jednoosobowego kierownika zakładu pracy, uwzględniając różnorodny, niekiedy skomplikowany status organizacyjno-prawny podmiotów zatrudniających pracowników, których wewnętrzna struktura decyduje o legitymacji poszczególnych osób lub organów do dokonywania czynności prawnych i faktycznych w sprawach z zakresu prawa pracy. Jednakże unormowanie to stanowiąc, iż „za pracodawcę będącego jednostką organizacyjną czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje osoba lub organ zarządzający tą jednostką albo inna wyznaczona do tego osoba”, nie przesądza, czy dana sprawa ma dokładnie organizacyjny charakter, czy też jest czynnością prawną.
