Jak pomóc negocjującym stronom osiągnąć porozumienie
Wypracować kompromis
Najlepszym narzędziem rozwiązywania sytuacji spornych są negocjacje. Niezależnie, czego dotyczą decyzje - transakcji handlowej, znalezienia wyjścia z trudnej sytuacji lub rozwiązania konfliktu - bezpośredni udział stron, których sprawa dotyczy, jest najbardziej skuteczny. W myśl zasady „nic o nas bez nas” zaangażowanie się zainteresowanych w samodzielne znalezienie rozwiązania umożliwia satysfakcję i wpływa na trwałość podjętych decyzji.
Kinga Markert
Autorka jest mediatorem. Prowadzi firmę Markert Mediacje, oferującą usługi związane z rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych i konfliktowych. Wiele lat pracowała w wewnętrznym dziale HR
Kontakt:
kinga.markert@mediacje.biz
Negocjacje jednak nie zawsze się udają. Dzieje się tak, bo strony na przykład nie radzą sobie z rozbieżnymi stanowiskami lub w grę wchodzą emocje powodujące, że ważniejsza staje się rozgrywka interpersonalna niż merytoryczna strona problemu. Negocjacje mogą też być utrudnione przez uprzedzenia, stereotypy albo złe doświadczenia związane z wcześniejszą współpracą.
Możliwe rozwiązania sporu
W przypadku niepowodzenia negocjacji strony mają do wyboru trzy możliwości: arbitraż, sąd lub mediacje. Arbitraż polega na zwróceniu się do trzeciej, neutralnej, strony, która po wysłuchaniu argumentów podejmuje decyzję. Postępowanie arbitrażowe (polubowne) uregulowane jest w normach kodeksu postępowania cywilnego. Istnieją branżowe sądy arbitrażowe, na przykład przy izbach gospodarczych lub związkach branżowych. Strony poddają się dobrowolnie temu postępowaniu. Po wysłuchaniu stron arbiter wydaje wiążący dla nich wyrok. W przypadku konfliktów pracowniczych arbitrem może być też przełożony.
