Budowanie firmowej marki od wewnątrz
Ambasadorowie organizacji
W potocznym rozumieniu za budowanie marki firmowej odpowiada dział marketingu. Jeśli przyjrzeć się temu, czym jest marka, najważniejsza jej cecha to tworzenie obietnicy korzyści dla odbiorcy (którym najczęściej jest klient). I to właśnie działania marketingowe mają za zadanie przekazanie takich obietnic. Ktoś jednak musi później te obietnice wypełnić. Dlatego nie można zbudować silnej marki firmowej bez zaangażowania tych, którzy te obietnice realizują - czyli pracowników.
Roman Rostek
Autor jest konsultantem zarządzającym i założycielem firmy RR Communication Consulting
Kontakt:
roman.rostek@rrcc.pl
Jeśli pracownicy w swoich działaniach nie będą potwierdzali obietnic, które składa firma, firmowa marka będzie bezwartościowa. To zatrudnieni tworzą rzeczywistą wartość marki swojej organizacji dzięki codziennym kontaktom z klientami czy innymi osobami spoza przedsiębiorstwa - powinni być ambasadorami firmowej marki. Dlatego obszar szeroko rozumianego zarządzania personelem musi obejmować również wzmacnianie firmowej marki od wewnątrz (określane w literaturze jako internal branding).
Działania wycinkowe
Zainteresowanie działaniami związanymi z budowaniem marki rośnie w naszym kraju, przy czym wiele firm obecnie skupia się na budowaniu marki pracodawcy (). Wówczas grupą docelową są przeważnie jedynie kandydaci do pracy. Tego obszaru również dotyczy konieczność potwierdzania obietnic. W czasach Internetu zweryfikowanie górnolotnych haseł „Jesteśmy najlepszym pracodawcą” jest bardzo proste, wystarczy na którymś z popularnych portali dla dyskutujących o pracy zadać pytanie: „Jak się pracuje w firmie X?” Jeśli firma niewiele robi, żeby przede wszystkim swoich obecnych pracowników przekonać, że jest dobrym pracodawcą, najlepsze kampanie wizerunkowe nic nie pomogą. Nieidentyfikujący się z firmą pracownicy napiszą o niej niemiłą prawdę. Ten przykład pokazuje, że takie wycinkowe działania odnoszące się do budowania firmowej marki nie mają szans powodzenia. Marka musi być budowana od środka i w spójny sposób.
