Kiedy coaching jest potrzebny i jak go wykorzystać do własnego rozwoju
Planowanie zmian
Coaching jest w Polsce od kilku lat bardzo popularny. Można nawet stwierdzić, że wytworzyła się na niego swoista moda. I jak to zwykle w takich sytuacjach bywa, pod tym samym hasłem często rozumie się różne rzeczy. Jakie czynniki są zatem niezbędne do efektywnej pracy coachingowej i w jakich sytuacjach można optymalnie wykorzystać taką formę pracy?
Jarosław Holwek Robert Zych
Autorzy są trenerami biznesu z wieloletnim doświadczeniem, członkami zarządu Grupy Szkoleniowej Kontrakt-OSH.
Kontakt:
holwek@kontraktosh.pl
robert.zych@kontraktosh.pl
Istnieją różne szkoły coachingu i różne formy pracy coachingowej. Są one równie uprawnione, jeżeli spełniają cztery podstawowe założenia:
l ich celem jest rozwój, a nie ocena, jak to bywa w niektórych organizacjach,
l bazują na indywidualnej pracy i partnerskiej relacji coacha z podopiecznym,
l udział w coachingu jest dobrowolny,
l praca dotyczy przyszłości.
Mity coachingu
W związku z coraz większą popularnością coachingu jako formy rozwoju narosło wokół niego nie tylko sporo kłopotów definicyjnych, lecz także mitów i stereotypów. Prowadzą one często do nierealnych oczekiwań oraz, w ich efekcie, do rozczarowań tym sposobem pracy. Chcemy nazwać dwa najczęściej występujące, żeby pozbawić złudzeń tych wszystkich, którzy pokładają w coachingu nadmierne oczekiwania.
