Alternatywa czy metoda komplementarna wobec tradycyjnej oceny zintegrowanej?
Wirtualny assessment
Wyzwanie, przed jakim stoi ocena zintegrowana, to zachowanie wysokiej trafności diagnozy przy obniżeniu kosztów (jeśli nie całkowitych, to przynajmniej jednostkowych) związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem programu oceny. Pomoc w zwycięskim podjęciu tego wyzwania niosą nowoczesne technologie.
Paweł Smółka
Autor jest doktorem psychologii, wykładowcą akademickim oraz trenerem i konsultantem w projektach z obszaru HRM/HRD. Jest redaktorem merytorycznym wortalu miekkie-kompetencje.pl.
Kontakt:
psmolka@miekkie-kompetencje.pl
Tradycyjna ocena zintegrowana (assessment center) uważana jest za trafną metodę diagnozy potencjału i kompetencji kandydatów do pracy. Cechami charakterystycznymi tej metody są oparcie diagnozy potencjału i kompetencji na starannej analizie zachowań osób badanych w trakcie odpowiednio przygotowanych ćwiczeń symulacyjnych, których treść nawiązuje do zadań będących kluczowymi obowiązkami na danym stanowisku pracy. Analiza zachowań prowadzona jest przez asesorów - odpowiednio przeszkolonych obserwatorów, którzy posługują się skalami obserwacyjnymi ułatwiającymi monitorowanie zachowań osób badanych i wyłapywanie zachowań wskaźnikowych dla ocenianych kompetencji. Ważnym elementem oceny zintegrowanej jest ponadto fakt, że każda osoba badana jest oceniana przez przynajmniej dwóch niezależnych obserwatorów w całej serii różnorakich ćwiczeń symulacyjnych, dzięki czemu ocena kompetencji jest zobiektywizowana i uwiarygodniona - nie jest zaledwie wypadkową jednostkowej opinii lub incydentalnego zachowania.
