Standardy znajomości języków obcych
Angielski - dla wszystkich obcy
Poligloci mają szansę na szybszą karierę i większe pieniądze. Bo chociaż świat biznesu mówi i mejluje po angielsku, to większość spraw łatwiej i szybciej można załatwić w narodowym języku naszych kontrahentów.
Magdalena Fabijańczuk
Autorka jest dziennikarką i redaktorką. Pisze artykuły na temat rynku pracy, HRM, employer brandingu.
Kontakt:
magda.fabijańczuk@gmail.com
Chcąc pracować w środowisku międzynarodowym, musimy znać angielski na przynajmniej dobrym poziomie. W tym języku prowadzone są negocjacje, dokumentacja, oficjalna korespondencja. Cały świat, od lat, uczy się języka wyspiarzy i można byłoby na tym poprzestać, gdyby nie jeden szczegół: dla wszystkich Europejczyków, poza Brytyjczykami, jest to język obcy.
Wy gawaricie...?
Od kilku lat Komisja Europejska promuje nowy model edukacji językowej: 2+1, czyli język ojczysty i dwa obce. Podobną ideę wyznaje Polskie Stowarzyszenie na rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE.
- Świat biznesu komunikuje się w języku angielskim. W tym języku rozmawiają ze sobą Polacy i Niemcy, Holendrzy, Hiszpanie, Ukraińcy. Badania pokazują, że komunikując się w pracy po angielsku, rzadko, bo tylko w ok. 20 proc., rozmawiamy z Brytyjczykami czy Amerykanami, dla których jest to język rodzimy - mówi Jacek Członkowski, prezes zarządu PASE. - Od kiedy angielski stał się międzynarodowym językiem biznesu, jego znajomość nie jest już atutem, lecz standardem. Dlatego znajomość drugiego języka nas wyróżnia. Pozwala nie tylko skutecznie się porozumieć, lecz także zbudować lepsze relacje, poznać kulturę innego kraju, realia, humor oraz mentalność narodu.
