Rozmowa kwalifikacyjna na podstawie wskaźników behawioralnych jako element diagnozy kwalifikacyjnej
Kto (właściwie) pyta, nie błądzi
Rozmowa kwalifikacyjna jest najbardziej popularną ze stosowanych metod rekrutacyjnych, często używaną jako jedyne źródło informacji o kandydacie. To technika stosunkowo niedroga, jednak jej wiarygodność budzi poważne wątpliwości ze względu na sposób, w jaki jest przeprowadzana w większości organizacji. Jak przeprowadzić rozmowę, by była skuteczna?
Rekrutacja
Agnieszka Mikoś
Psycholog biznesu, konsultant firmy doradczo-szkoleniowej GM Solutions.
amikos@gmsolutions.pl
Nierzadko rozmowa kwalifikacyjna ma formę luźnej, nieustrukturyzowanej rozmowy, która - zamiast badać kluczowe kompetencje kandydata na stanowisku, o które się ubiega, pozwala jedynie odkryć, czy ta osoba wzbudza sympatię w osobie prowadzącej rozmowę. Dla wielu nieuważnych i niedoświadczonych rekruterów to kryterium jest wystarczające do podjęcia decyzji o zatrudnieniu bądź odrzuceniu kandydata. Zjawisko to jest wysoce niepokojące, gdyż przeprowadzanie rozmowy kwalifikacyjnej w taki właśnie sposób daje zbyt mało wiarygodnych informacji pozwalających przypuszczać, że kandydat poradzi sobie z wykonywaniem obowiązków na danym stanowisku.
