W jaki sposób można obniżyć koszty pracy w firmie?
Zamiast zwolnień
Wysokie koszty pracy w czasie kryzysu podsuwają myśli o redukcji zatrudnienia. Zanim podejmie się tę niełatwą decyzję, warto pomyśleć, czy to jedyne wyjście. Może się bowiem okazać, że wystarczy kilka niewielkich zmian w firmie, aby nie były potrzebne żadne zwolnienia.
Jak wynika z "Rankingu największych barier działalności firm" przygotowanego w 2011 r. przez BCC oraz Instytut GfK Polonia, w Polsce największą przeszkodą w rozwoju firm są zbyt wysokie koszty pracy (aż 57 proc. wskazań). Każdy przedsiębiorca, szczególnie prowadzący działalność stosunkowo niewielkich rozmiarów, wie, jak dużym obciążeniem dla budżetu firmy jest zatrudnienie pracowników. Na początku prowadzenia działalności często prowadzi to do błędnego koła - przedsiębiorca samodzielnie wykonujący wszystkie zlecenia poświęca na pracę po kilkanaście godzin dziennie, jest przemęczony i nie ma czasu na życie prywatne. Gdy jednak pojawi się alternatywa w postaci zatrudnienia pracownika, rozwiązanie to okazuje się zbyt kosztowne. Nowy pracodawca szybko bowiem odkryje, że wypłacane wynagrodzenie, a przede wszystkim dodatkowe koszty pracy, takie jak składki na ubezpieczenia społeczne, pochłonie większość z wypracowanego przez niego zysku. Dzięki zatrudnieniu pracownika zaoszczędził zatem czas, ale równocześnie stracił część zysku z działalności gospodarczej.
