Zarządzanie wiekiem jako element strategii CSR
Zrównoważony rozwój firmy
W Polsce społeczną odpowiedzialność biznesu nadal traktuje się bardziej jako element budowania wizerunku organizacji niż integralną część strategii przedsiębiorstwa. Natomiast CSR jest zagadnieniem wieloaspektowym - obejmuje nie tylko takie obszary, jak ochrona środowiska naturalnego, zaangażowanie społeczne, prawa człowieka, lecz także relacje z konsumentami, ład organizacyjny czy stosunki pracy. Jako element budowania strategii CSR można wykorzystać także koncepcję zarządzania wiekiem.
Coraz częściej mówi się o CSR strategicznym, czyli działaniach w zakresie integracji czynników gospodarczych, społecznych i środowiskowych prowadzących do wzrostu wartości firmy i marki poprzez minimalizowanie ryzyk oraz zwiększenie wiarygodności rynkowej i inwestorskiej1. Podejście to jest tym istotniejsze, że rosną wymagania i świadomość klientów względem firm nie tylko w zakresie jakości usług, produktów lub cen, lecz także etycznych bądź społecznie odpowiedzialnych aktywności podejmowanych przez organizację. Wyniki badań pokazują, że klienci chętniej kupują produkty lub korzystają z usług firm realizujących strategie CSR2.
Czy CSR faktycznie się opłaca?
Rozwój CSR w Polsce napotyka liczne problemy, do których zalicza się m.in. brak wiedzy o korzyściach i narzędziach społecznej odpowiedzialności biznesu, niski poziom zaangażowania kadry kierowniczej, a także niewystarczające środki finansowe na podjęcie takich działań. Firmy nie angażują się w społeczną odpowiedzialność biznesu, ponieważ nie widzą wyraźnego związku pomiędzy strategią CSR a wynikiem finansowym. Przyczyną zaistniałej sytuacji może być nieświadomość korzyści, jakie płyną z tego rodzaju działań, bądź też brak wyraźnych wyników w dotychczas przedstawianych dobrych praktykach z tego zakresu. Jak wskazują analizy IBM, strategia CSR umożliwia wejście na nowe rynki, pozyskanie nowych partnerów biznesowych bądź wprowadzenie innowacji w produkt lub usługę, które przynoszą zyski. Może również prowadzić do oszczędności zarówno w zakresie wykorzystania zasobów, jak i zwiększać efektywność. Im strategia społecznej odpowiedzialności jest bliższa strategii przedsiębiorstwa, jej działalności i misji, tym łatwiej jest mówić o efektach korzystnych dla organizacji.
