System ocen okresowych w firmie Pol-Inowex SA - studium przypadku
Monter podczas demontażu
W firmie o rozproszonej strukturze, realizującej wiele projektów w różnych lokalizacjach Europy, przeprowadzenie ocen pracowników może przysparzać pewnych trudności, zwłaszcza gdy przyjeżdżają oni do kraju jedynie na święta. Wprowadzenie ocen okresowych wymaga ścisłej współpracy działu HR z menedżerami operacyjnymi.
Pol-Inowex jest firmą rodzinną. Powstał w 1991 roku, a dziś zatrudnia ok. 130 osób i świadczy swoje usługi w całej Europie, a nawet szykuje się na podbój innych kontynentów. Przedmiotem działalności firmy jest demontaż i montaż urządzeń i całych linii produkcyjnych. Projekty obsługiwane przez Pol-Inowex trwają od kilku tygodni do nieraz kilkunastu miesięcy. W ciągu roku firma prowadzi ok. 10-12 projektów.
- Początkowo system ocen nie był w firmie potrzebny. Kiedy było zatrudnionych kilkunastu pracowników - właściciele, a później menedżerowie znali wszystkich - wyjaśnia Agnieszka Jakubczyk-Latała, menedżer HR w Pol-Inowex SA.
W 2008 roku firma zatrudniała już 50 osób i nadal dynamicznie się rozwijała. Potrzebę sformalizowania systemów zarządzania przyspieszył też fakt, że planowała wejść na giełdę. Subskrypcja akcji zbiegła się w czasie z kryzysem instytucji finansowych. Wówczas instytucje, które zapisały się na akcje, zrezygnowały. Właścicielom firmy nie zależało na wejściu na giełdę za wszelką cenę, dlatego wycofali się z tego pomysłu. Obecnie projekt został zawieszony. Powstało wówczas stanowisko menedżera ds. HR, którego zadaniem było m.in. wdrożenie systemu ocen pracowniczych.
