Budowanie zaangażowania pracowników w Tesco
Podstawą zaangażowania jest zbudowanie zaufania. Jest ono podstawą autentycznej współpracy, która daje poczucie sensu i radość z pracy. Menedżerowie Tesco Polska, po latach rozliczania z osiągania wyników, docenili dochodzenie do sukcesu poprzez budowanie relacji i angażowanie innych. Jak przebiegała ta zmiana?
- Zmiana kulturowa nie następuje nagle. To "nowe" pojawia się jak imigranci w świecie naszej małej stabilizacji: najpierw egzotyczni, potem oswojeni, a w końcu ich obecność staje się częścią codzienności. My obecnie powoli oswajamy się z naszymi zmianami - mówi Elżbieta Gołąb, dyrektor personalna Tesco Polska.
Wraz z ewolucją strategii, która odzwierciedla przekształcenia na rynku handlu detalicznego, trzy lata temu zmieniła się wizja Tesco. Uruchomiło to ewolucję w kulturze organizacyjnej. Wraz z tą zmianą wprowadzono nowe kompetencje przywódcze i propozycje innych sposobów pracy - tak, by kultura mogła wspierać strategię. Takie umiejętności, jak innowacyjność, gotowość do działania czy współpraca, nie wzbudzały wątpliwości jako kluczowe do efektywnej realizacji planów. Jednak nowością było branie pod uwagę empatii i wytrwałości rozumianej jako dbanie o siebie, by być bardziej skutecznym. Wiele osób nie łączyło dotąd rozumienia emocji i pytania o nie z umiejętnościami menedżerskimi. A kompetencje społeczne liderów są podstawą do budowania skutecznie działających i zaangażowanych zespołów.
