Zaangażowanie pracowników w zmiany w Banku Zachodnim WBK
W branży bankowej to właśnie efektywność jest najważniejszym miernikiem sukcesu. Do tego wskaźnika w BZ WBK przywiązuje się ogromną wagę także ze względu na liczne zmiany, które w ostatnich latach bank przechodził. Receptą na sukces okazała się taka zmiana kultury, która w centrum uwagi stawia klienta banku.
Pierwszą zmianą był nowy właściciel. Od kilku lat organizacja należy do międzynarodowej Grupy Santander - wymagającego inwestora, który działa na 10 kluczowych rynkach świata, nie tylko w Europie, lecz także w Ameryce. Grupa Santander kupiła w 2013 roku także Kredyt Bank, co doprowadziło do fuzji dwu organizacji, będącej dużym wyzwaniem. Po pół roku okazało się, że mimo połączenia w gruncie rzeczy nadal w pewnym sensie funkcjonują dwa banki. Kluczowe wskaźniki nie były satysfakcjonujące. Celem stało się zatem przebudowanie organizacji, tak by ujednolicić działalność połączonych firm.
Zaangażowanie w obliczu zmiany
Pracownicy Działu HR doszli do wniosku, że kluczowe dla osiągania założonych celów, bardziej niż kiedykolwiek, będzie zaangażowanie pracowników, dlatego też przeprowadzili pod tym kątem badania. Wyniki były zaskakujące. Okazało się, że pracownicy sami nie mają pełnego przekonania do oferowanych produktów. Ponadto żyli w poczuciu, że klient jest dla nich tylko potencjalnym nabywcą jakiejś usługi, któremu trzeba sprzedać jak najwięcej produktów. Można było mieć wrażenie pewnej przedmiotowości w jego traktowaniu. Ponadto poczucie zaangażowania i wsparcia ze strony organizacji pracownicy ocenili niżej niż w poprzednich tego typu badaniach.
