Rozwój umiejętności przywódczych w firmach T-Mobile Polska i JTI w Polsce
Polskie firmy, zdobywcy tytułu Top Employers, rokrocznie deklarują, że jednym z ich najważniejszych priorytetów w zakresie HRM jest rozwój przywództwa. Ale... kim jest przywódca idealny? Jakie są jego cechy i najważniejsze zadania? I jak zmieniało się podejście do przywództwa na przestrzeni lat? T-Mobile Polska i JTI w Polsce dzielą się swoją wizją przywództwa w organizacji.
T-Mobile Polska jest jednym z największych polskich operatorów sieci komórkowej. Firma należy do międzynarodowej Grupy Deutsche Telekom.
Ewolucja przywództwa
- W ciągu ostatnich kilku lat model przywództwa przeszedł ogromną zmianę. W polskiej kulturze zarządzania jeszcze kilka lat temu lider był kimś, kto stał w hierarchii wyżej, kto podejmował autorytarne decyzje. Dzisiaj na swój autorytet i sukces menedżer musi ciężko zapracować. Nie ułatwia mu tego zadania nowe pokolenie wchodzące na rynek pracy, które zupełnie inaczej funkcjonuje - nie jednoosobowo, lecz w różnorodnych społecznościach, szybko wymieniając się informacjami. Współczesny lider musi sobie zapracować na uznanie. Aby tego dokonać, musi znajdować się w środku zespołu, co jednak nie oznacza, że może stać się szefem-kumplem, ponieważ jego zadaniem nadal jest stawianie celów i egzekwowanie ich realizacji - mówi Magdalena Gera-Pikulska, członek zarządu T-Mobile Polska. W branży opartej na innowacjach ważna jest również umiejętność stworzenia odpowiedniego środowiska pracy, pozwalającego na swobodne generowanie pomysłów i wyzwalającego kreatywność. Od lidera wymaga to kolejnych umiejętności - aby był również coachem, kimś, kto inspiruje, zachęca, motywuje do podejmowania odważnych decyzji.
