Jak powitać pracownika na firmowym pokładzie?
Osobom z branży HR i wielu nowo zatrudnionym pracownikom - niezależnie od tego, jak często podróżują - pojęcie onboarding z pewnością nie kojarzy się wyłącznie z powitaniem na pokładzie samolotu czy statku pasażerskiego. Choć to właśnie wejście na pokład i zapoznanie się z planem podróży i obowiązującymi zasadami jest dosłownym tłumaczeniem tego terminu (ang. on board, na pokładzie). Czym zatem jest onboarding w firmie?
Onboarding nie jest modniejszą i bardziej nowoczesną formą od dawna funkcjonującego wdrożenia pracownika. Program onboardingu w swoim założeniu jest daleki od typowego wdrożenia pracownika, które zazwyczaj jest bardziej sformalizowanym szkoleniem realizowanym w krótszym czasie. Wdrożenie opiera się przede wszystkim na przekazywaniu informacji, wiedzy eksperckiej, szkoleniu stanowiskowym, poznaniu procedur, hierarchii oraz zasad funkcjonowania kluczowych dla firmy procesów oraz narzędzi pracy.
Onboarding może odnosić się także do ponownego wprowadzania do firmy osób np. powracających do pracy po urlopach wychowawczych, dłuższej chorobie czy też osób ponownie znajdujących zatrudnienie w organizacji. W odniesieniu do tych pracowników nie ma konieczności przeprowadzania onboardingu od podstaw, ponieważ mają one wiedzę na temat funkcjonowania organizacji oraz swojego stanowiska pracy. W ich przypadku należy skupić się na aktualizacji informacji dotyczących zmian organizacyjnych, personalnych, modyfikacji zakresu obowiązków czy wykorzystaniu nowych trendów w branży.
Ważne
Onboarding to złożony i długofalowy proces, dzięki któremu pracownik ma poznać pracodawcę poprzez panującą kulturę organizacyjną i relacje między pracownikami. Istotą onboardingu jest stworzenie więzi między nowo przyjętym pracownikiem a zatrudniającą go firmą oraz sprawienie, aby jak najszybciej zaczął wykonywać swoje zadania efektywnie i kompetentnie bez obciążenia niepotrzebnym stresem wynikającym z niedopasowania do nowego środowiska pracy.
