Opinie

Czy społeczna odpowiedzialność biznesu się opłaca?
Czy CSR się opłaca? To nie jest proste pytanie i wymaga doświadczenia w pracy z tematem odpowiedzialnego biznesu, wiedzy i śledzenia trendów, żeby móc poprzeć swoje argumenty, które i tak po ponad 20 latach istnienia tego tematu mogą zakończyć się kolejnymi dyskusjami. Najczęściej w polemikach w CSR-owym środowisku dochodzimy do dyskusji na temat tego, jak zdefiniować tę „opłacalność” i jak zdefiniować samą odpowiedzialność wobec chociażby norm prawnych, na które też mamy wpływ i które mogą ulegać zmianom.
Może więc zamiast od początku szukać oparcia w twardych akademickich danych, warto zadać to pytanie odwrotnie i najpierw kierować się intuicją, która doprowadzi nas do racjonalnych argumentów. Czy opłaca się być nieodpowiedzialnym? Czy opłaca się wyzyskiwać pracowników, truć środowisko, oszukiwać partnerów biznesowych, kłamać klientom i mieć w głębokim poważaniu normy moralne i społeczne? Ilu takich biznesowych barbarzyńców jest wokół nas? Ilu ich było i ile ich takie barbarzyństwo kosztowało?
