Cele to praca zespołowa
Choć wszyscy trochę boimy się celów, ostatecznie także je cenimy. Praca w organizacji, która celów nie formułuje, powoduje większe ryzyko i poczucie niepewności. Kiedy wiemy, jakie oczekiwania stawia się przed nami, rozumiemy naszą rolę, wiemy, czy jesteśmy w stanie jej sprostać, poznajemy, jak blisko jesteśmy realizacji swoich zadań. Co zatem zrobić, by cele nie były listą pobożnych życzeń, ale faktycznym i możliwym do wykonania planem?

Zarządzanie oparte na celach oznacza, że nasi przełożeni rozumieją biznes, lepiej zarządzają zasobami, ufają swoim pracownikom. To tyle teorii, bo oczywiście wielu z nich rzuca celami jak z rękawa i oczekuje rzeczy nierealnych. Wtedy cele, zamiast motywować, zniechęcają i demoralizują załogę.
Cele biznesowe to – krótko mówiąc – te sprawy, na których chcemy się skupić w najbliższym czasie. Zazwyczaj organizacje posługują się perspektywą jednego roku. Cele są wynikiem kierunku strategicznego, jaki obrała sobie organizacja, ale także jej sytuacji bieżącej oraz stanu rynku, na którym funkcjonuje. Każdy postawiony sobie cel wiąże się z zaangażowaniem zasobów, takich jak czas, ludzie, pieniądze, maszyny itp. Każdy wywiera też określony wpływ na organizację i jej otoczenie, szczególnie w tych czterech obszarach: finanse, oferta, pracownicy oraz rynki i klienci.
