Stawiamy na bezpieczeństwo
Budowa kultury pracy polegającej na założeniu, że każdy pracownik przyjmuje bezpieczeństwo jako podstawową wartość, którą kieruje się we wszystkim, co robi, jest procesem niełatwym i do tego długotrwałym. Jednak LOTAMS podjął się realizacji projektu, który z założenia ma skutkować zmianą podejścia pracowników od „wykonuję, bo muszę” do „robię, bo chcę”. Kluczowa rola w tym procesie, zwłaszcza w kontekście odpowiedzialności i roli w planowanych zmianach, przypadła menedżerom.

Działalność LOTAMS jest ściśle związana z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, dla których przez wiele dziesięcioleci stanowiła pion techniczny. W lipcu 2010 r. nastąpiło wydzielenie tego obszaru ze struktur PLL LOT i niezależna już spółka LOT Aircraft Maintenance Services rozpoczęła swoje funkcjonowanie, a od roku 2018 jest także częścią Polskiej Grupy Lotniczej. PLL LOT nadal pozostaje strategicznym klientem przedsiębiorstwa, ale nie jedynym. Firma zdobywa kontrakty na rynku globalnym, a wśród klientów znajdują się duże i renomowane linie lotnicze. Spółka zajmuje się obsługą techniczną statków powietrznych w dwóch podstawowych obszarach. Pierwszy to obsługa liniowa, która odbywa się bezpośrednio na płycie lotniska. Drugim obszarem działalności jest tzw. obsługa bazowa, czyli terminowe przeglądy techniczne statków powietrznych, usuwanie usterek, niezbędne naprawy wynikające z eksploatacji, ale też naprawy blacharskie, kompozytowe i prace estetyczne, np. lakiernicze czy tapicerskie.
Więcej lotów, większe zapotrzebowanie
Gwałtowny rozwój komunikacji lotniczej i wzrost produkcji samolotów pasażerskich spowodowały większe zapotrzebowanie na specjalistyczne usługi obsługi technicznej. To dobra wiadomość dla LOTAMS, ale także pewne ryzko, bo popyt implikuje wzrost zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowanych pracowników. Spółka zatrudnia obecnie ponad 1,3 tys. osób, z czego większość to pracownicy obszaru techniki. Warto dodać, że zawód mechanika lotniczego wymaga określonych certyfikacji i licencji nadawanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Aby je uzyskać, należy mieć nie tylko adekwatne wykształcenie, ale także odbyć odpowiednie kursy, szkolenia i zdobyć określone doświadczenie zakończone certyfikacją. Szacunki wskazują, że obecnie w Polsce brakuje około 6 tys. mechaników lotniczych, w całej Europie deficyt liczy się w dziesiątkach tysięcy. LOTAMS odczuwa więc skutki niedoborów i rywalizacji o pracownika.
