Formy pracy
Współdzielenie się pracą
Współdzielenie się pracą, job sharing lub work sharing to umowa o pracę, w której dwie osoby, a czasami więcej, są zatrudniane na część etatu lub w skróconym wymiarze godzin, aby wykonywać pracę, którą normalnie wykonuje jedna osoba pracująca w pełnym wymiarze godzin1. Czy jednak nowe rozwiązania dotyczące form współpracy między pracodawcą a pracownikiem przyniosą obustronną korzyść? Czy jest to jednak wymóg czasu, do którego muszą przystosować się zarówno pracodawca, jak i pracownik?


Izabela Stańczyk
Doktor habilitowany nauk ekonomicznych w dyscyplinie zarządzania, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. Head of the New Dimension HR Department w kancelarii BKB Baran Książek Bigaj.

Łukasz Łaguna
Adwokat w kancelarii BKB Baran Książek Bigaj
Współdzielenie pracy, czyli co tak faktycznie jest do dzielenia? W pierwszej kolejności nasuwa się na myśl podział zadań między co najmniej dwie osoby, ale warto tutaj dodać, że spotkanie dwóch osób to naturalny przepływ wiedzy między tymi pracownikami. Więc już tutaj zyskujemy dodatkowy efekt synergiczny w postaci kumulacji wiedzy niezbędniej do wykonania tego zadania. Ten pozytywny efekt jest z korzyścią dla pracowników (bo wiedzą więcej), ale istnieje również korzyść dla pracodawcy, który ponosi mniejsze koszty na szkolenie pracowników (bo wiedza przepływa w sposób naturalny). Nie bez znaczenia jest również rozwój technologii, który daje możliwość zastosowania takiego elastycznego rozwiązania realizacji zadań. Powołując się na badania prowadzone w kontekście współdzielenia się wiedzą w organizacji, można zauważyć, że ulepszona koordynacja i komunikacja dzięki technologii cyfrowej mają znaczący wpływ na dzielenie się wiedzą. Poza tym istnieje lepsza koordynacja działań dzięki rozwojowi technologii cyfrowej, a to znacząco wpływa na podejmowanie decyzji. Natomiast dzielenie się wiedzą za pomocą rozwiązań technologicznych znacząco wpływa na szybkość podejmowanych decyzji. Badanie ujawnia również, że takie lepsze, szybsze podejmowanie decyzji i dzielenie się wiedzą może prowadzić do korzystniejszych wyników pracy w organizacjach2. A o to przecież chodzi pracodawczy.
