Dochodzenia w firmie
Wewnętrzne śledztwo
Poza wyjaśnieniem konkretnego incydentu, wiedza pochodząca z dochodzeń wewnętrznych daje wgląd w sposób funkcjonowania organizacji, postawy ludzi oraz działanie procedur. To, w jaki sposób wyjaśniamy nieprawidłowości, ma znaczenie w kontekście reputacji firmy, konsekwencji prawnych, kultury organizacji. Informacje z postępowania mogą stanowić przedmiot zainteresowania akcjonariuszy, rynku, kontrahentów i pracowników, którzy chcą wiedzieć, czy firma przestrzega deklarowanych wartości. Zdecydowanie lepiej rozstrzygać konflikty i wyjaśniać nieprawidłowości wewnętrznie, niż korzystać z pomocy organów ochrony prawnej.


Janusz Tomczak
Adwokat, partner w kancelarii Raczkowski Sp.k.
Zacznijmy od prostego stwierdzenia: aby wyjaśnić incydent, ustalić, co (ale też: kiedy, gdzie, w jakich okolicznościach, między kim a kim i dlaczego) zdarzyło się w firmie zatrudniającej 20 osób, potrzeba innych nakładów, czasu i środków niż w firmie, która zatrudnia 10 tys. pracowników w kilku krajach. Inne będą zasoby tej pierwszej, a zupełnie inne - znacznie bogatsze i profesjonalne - w tej drugiej. Inaczej będziemy też podchodzić do doniesień działu audytu o przepłacaniu niektórych dostawców i sytuacji konfliktu interesów, a inaczej do zarzutów molestowania kierowanych wobec członka kadry menedżerskiej, które zgłaszają anonimowo pracownicy. Za każdym razem jednak kluczowe będzie ustalenie w sposób wiarygodny faktów, chroniąc jednocześnie interesy firmy, tajemnice przedsiębiorstwa itp. Dopiero na tej podstawie będziemy mogli ocenić konsekwencje i podjąć działania w różnych wymiarach, m.in. prawnym, biznesowym, osobowym (reakcja i prewencja).
