Przyszłość staje się teraźniejszością
Rozmowa z Kasią Syrówką, autorką Raportu Future®, o tym, dokąd będzie zmierzał rynek pracy w 2025 roku


Kasia Syrówka
Autorka corocznego Raportu Future®, ukazującego trendy rynku pracy i zawodów przyszłości. Jako strateżka i wizjonerka (Gallup®) prowadzi organizacje ku przyszłości. Jest ekspertką w obszarze mentoringu, prowadzi sesje dla menedżerów wyższego szczebla, warsztaty strategiczne dla zarządów i działów HR oraz wykłady inspiracyjne dla biznesu z obszaru przyszłości rynku pracy i dobrostanu w pracy.
Jakie kompetencje będą konieczne do skutecznej współpracy człowieka z nowymi technologiami?
W tym roku adaptacja sztucznej inteligencji i wykorzystanie dużych zbiorów danych będą kluczowe dla podejmowania świadomych decyzji biznesowych. Nierozerwalnie wiąże się to z podnoszeniem i nabywaniem kompetencji cyfrowych przez pracowników. Wśród trzech najbardziej pożądanych przez firmy znajdują się: umiejętność myślenia kreatywnego, analitycznego oraz znajomość technologii.
To ciekawe, że w świecie intensywnego rozwoju AI kompetencje społeczne, jakimi może wykazać się wyłącznie człowiek, okazują się najbardziej poszukiwane…
To prawda, warto spojrzeć na sztuczną inteligencję jako dzieło myśli ludzkiej, zarządzane przez człowieka. To my ostatecznie decydujemy, co zrobimy z danymi uzyskanymi np. z ChatGPT. Już dziś obserwujemy, jak bywa on ułomny i podpowiada nam złe rozwiązania lub wręcz konfabuluje. Dlatego umiejętność krytycznego myślenia i oceny uzyskanych danych będą cenne. Myślenie kreatywne i myślenie analityczne od dwóch lat znajdują się w czołówce pożądanych kompetencji, co potwierdza moją tezę, że umiejętności psychospołeczne nie tracą, a wręcz przeciwnie - zyskują na wartości, również w rzeczywistości AI i data-driven. Moim zdaniem w większości przypadków AI będzie raczej narzędziem optymalizującym procesy pracy, a nie eliminującym samego pracownika. Oczywiście w związku z potrzebą adaptacji nowych technologii do realiów biznesowych konieczne będzie podnoszenie poziomu kompetencji cyfrowej w zespołach. To już dziś must have organizacji.
