comment
Artykuł
Data publikacji: 2007-10-09
Rachunek kosztów w firmie
W ręce Czytelników oddajemy kompleksowe opracowanie dotyczące zasad prowadzenia rachunku kosztów w przedsiębiorstwie. Praca stanowi profesjonalną pomoc dla menadżerów oraz innych osób pełniących funkcje zarządcze w firmie. Jest także poradnikiem dla księgowych. Informacje zawarte w opracowaniu są z całą pewnością użyteczne dla planowania, przewidywania i dochodowego prowadzenia firmy. Rachunek kosztów oraz jego znajomość w stosowaniu wpływają bowiem w dużej mierze na kondycję firmy.
Stan prawny na 2 października 2007 r.
Paweł Szalacha
Opracowanie merytoryczne Aleksandra Grabowska
pgp@infor.pl
WYŚLIJ PYTANIE
Koszty są podstawowym elementem działalności gospodarczej. W znacznym stopniu decydują o rentowności firmy. Zarządzający przedsiębiorstwami muszą mieć pełną świadomość, że sukces prowadzonej działalności zależy zarówno od wysokości kosztów, ale także od tego jakie przy danej wysokości kosztów można uzyskać przychody. Dodatkowo ważne znaczenie ma przyjęcie odpowiednich zasad ujmowania i rozliczania kosztów. Nieodzowność poniesienia kosztów przekłada się na efektywne wydatkowanie niezbędne do osiągnięcia zaplanowanego poziomu przychodów ze sprzedaży i uzyskania przychodu z działalności. Jednostka poprzez swoją działalność powinna osiągnąć przychody przewyższające koszty z nią związane, z takimi wyjątkami jak jednostki budżetowe czy organizacje społeczne, w których część kosztów pokrywana jest z dotacji, subwencji czy darowizn.
W „Poradniku” omawiamy składniki i zasady ewidencji oraz rozliczania kosztów, w tym dogłębnie analizujemy koszty. Dla lepszego zrozumienia tematu, zwracamy uwagę na praktyczne rozwiązania.
Pojęcie i rodzaje kosztów
Koszty obejmują gospodarczo i społecznie uzasadnione zużycie środków rzeczowych oraz usług obcych, wyrażone w cenach nabycia, a także niezbędne wykorzystanie pracy żywej, wyrażone w płacach, związane z efektem użytecznym, powstałym w danym okresie na jakimkolwiek odcinku działalności przedsiębiorstwa.
Koszty to wydatki poniesione na wytworzenie dóbr i usług w danym okresie. Kryteria podziałów kosztów wynikają z różnorodności celów, dla których koszty się oblicza, sumuje, prezentuje i przekazuje. Dlatego koszty mogą być dzielone według rodzajów, według struktury wewnętrznej czy sfer działalności, zależnie od sposobu ich wpływu na wytwarzane produkty albo według stopnia zależności kosztów od wielkości produkcji.
Pozostało 98% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie