Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2014-10-27

Organizowanie wypoczynku w świetle przepisów ustawy o usługach turystycznych

Przedsiębiorca prowadzący biuro podróży musi spełniać wiele wymogów określonych głównie w ustawie o usługach turystycznych oraz w innych aktach, np. w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Dotyczy to np. kwestii związanych z zabezpieczeniem finansowym wymaganym od przedsiębiorców zajmujących się turystyką. Wysokość sumy zabezpieczenia uwzględnia zakres i rodzaj działalności wykonywanej przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. W związku z tym przedsiębiorca ma do spełnienia określone obowiązki, które omawiamy w artykule. Ich zlekceważenie grozi nawet wykreśleniem przedsiębiorcy z rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych i zakazem wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru. W artykule wyjaśnimy także, na co należy zwrócić uwagę przy organizowaniu wypoczynku dla dzieci i młodzieży.

Warunki prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu przez przedsiębiorców usług turystycznych reguluje ustawa 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych. Działalność w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz pośredniczenia na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga uzyskania wpisu w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Zabezpieczenie finansowe

Zabezpieczenia finansowe wymagane dla przedsiębiorców turystycznych są dostosowane do przepisów Unii Europejskiej. Wysokość ich sumy uwzględnia zakres i rodzaj działalności wykonywanej przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Przedsiębiorca, wykonujący działalność gospodarczą w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz pośredniczenia na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych, ma obowiązek złożyć właściwemu organowi (marszałkowi województwa) oryginały dokumentów potwierdzających zawarcie kolejnych umów gwarancji lub ubezpieczenia, nie później niż 14 dni przed upływem terminu obowiązywania poprzedniej umowy. Zawieszenie przez przedsiębiorcę wykonywania działalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku wywiązania się z umów zawartych z klientami w okresie przed zawieszeniem działalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego. Obowiązek posiadania gwarancji lub umowy ubezpieczenia dotyczy całego okresu wykonywania działalności (art. 5 ust. 3 ustawy). Nie ma zatem w świetle powołanego przepisu prawnej możliwości przedłużenia terminu zawarcia kolejnej umowy w tym rozumieniu, że może być ona zawarta na okres późniejszy, niezapewniający ciągłości zabezpieczenia ani też przywrócenia terminu ciągłości tego zabezpieczenia. Ubezpieczenie obejmuje pokrycie:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00