Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2004-07-13

Jak określić wrażliwość finansową przedsiębiorstwa na zmianę wielkości sprzedaży

Badanie wrażliwości finansowej przedsiębiorstwa jest określeniem skutków w zakresie wyniku finansowego i przepływów pieniężnych wynikających z oddziaływania określonych czynników. Szczególnie istotnym czynnikiem jest zmiana rozmiarów sprzedaży. Znajomość skutków, jakie powoduje zmiana sprzedaży, jest nieodzowna przy ocenie zagrożenia finansowego przedsiębiorstwa.
Zestawienie przyszłych wpływów i wydatków gotówkowych jest bardzo istotnym narzędziem zarządzania gotówką. Pozwala przedsiębiorstwu ustalić, czy spodziewane wpływy pozwolą sfinansować przewidywane wydatki w danym odcinku czasu. Skala nadwyżki wpływów nad wydatkami może stanowić rezerwę środków na wypadek, gdyby przewidywane wpływy okazały się niższe albo przewidywane wydatki wyższe od zakładanych. Wielkość nadwyżki pieniężnej stanowi zatem element bezpieczeństwa finansowego na okoliczność wystąpienia odchyleń od zakładanych wielkości wpływów i wydatków. Im wyższa skala nadwyżki gotówkowej, tym większe bezpieczeństwo finansowe przedsiębiorstwa, i odwrotnie.
Skalę bezpieczeństwa finansowego w zakresie przepływów gotówkowych wyraża nie tylko wysokość nadwyżki finansowej, ale także jej wrażliwość na wpływ różnych czynników. Wśród wielu czynników dominujące znaczenie dla ogółu przedsiębiorstw ma wielkość sprzedaży. Warunki konkurencyjnego rynku sprawiają, że wielkość sprzedaży danych wyrobów ulega częstym i gwałtownym zmianom. W walce konkurencyjnej liczą się takie elementy, jak jakość wyrobów, ceny, warunki sprzedaży, a nawet warunki realizacji zamówienia. W takiej sytuacji łatwo utracić dotychczasowy poziom sprzedaży. Konsekwencją spadku sprzedaży jest niższy zysk przedsiębiorstwa, a także niższe wpływy gotówkowe. Skala wrażliwości finansowej przedsiębiorstwa na spadek sprzedaży jest miarą bezpieczeństwa finansowego. Im większa jest ta wrażliwość, tym mniejsze bezpieczeństwo finansowe, i na odwrót. Skalę wrażliwości wyniku finansowego (zysku) na zmianę (spadek) sprzedaży o 1% wyraża stopień wrażliwości zysku. Jego ustalenie może nastąpić według następującego wzoru
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00