Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2004-11-16

Ubezpieczenia społeczne pracowników delegowanych do różnych krajów Unii Europejskiej

Pracownicy delegowani: Prawo unijne pozwala na stosowanie polskich przepisów prawnych w zakresie zabezpieczenia społecznego w przypadku, gdy polski pracownik będzie czasowo (nie dłużej niż przez 12 miesięcy) wykonywać pracę za granicą - na terytorium jednego z państw UE. Zastosowanie polskich przepisów będzie się odbywać na podstawie wystawionego i poświadczonego przez polską instytucję (oddział ZUS) formularza E101.
Praca Polaków w krajach unijnych odbywa się najczęściej na podstawie skierowania przez polskie firmy świadczące usługi za granicą. Przed wejściem Polski do Unii sprawy te regulowały konwencje i umowy międzynarodowe w zakresie zabezpieczenia społecznego. Polska była stroną takich umów z Austrią, Belgią, Czechami i Słowacją, Francją, Grecją, Hiszpanią, b. Jugosławią (w tym kontekście chodzi o Słowenię), Luksemburgiem, Niemcami oraz Węgrami (opracowanie na temat ogólnych zasad ubezpieczeń społecznych pracowników delegowanych w Unii Europejskiej zamieściliśmy w „Serwisie FK” nr 28-29 z br.). W tym artykule przedstawiamy informacje o przejściu ze stosowania poszczególnych umów międzynarodowych na prawo unijne.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00