Serwis Prawno-Pracowniczy / Niezbędnik Kadrowo-Płacowy 16/2005 z 19.04.2005 [dodatek: Serwis Prawno-Pracowniczy, str. 2]
Data publikacji: 16.04.2005
Mobbing i dyskryminacja coraz powszechniejsze
Niedawno na stronach internetowych Państwowej Inspekcji Pracy ukazał się specjalny raport dotyczący przestrzegania przez pracodawców przepisów o równym traktowaniu, dyskryminacji i mobbingu. O tym, jakie uprawnienia ma Inspekcja Pracy, rozmawiamy ze specjalistą z Głównego Inspektoratu Pracy, Panią Anną Bydłoń.
- Czy Inspektor, stwierdzając w czasie kontroli występowanie mobbingu (lub łamanie zakazu dyskryminacji), może skierować sprawę do sądu?
- Zgodnie z obowiązującymi przepisami właściwy do dokonania oceny, czy w danym wypadku wystąpiła dyskryminacja bądź mobbing pracownika, jest sąd pracy. W sprawach dotyczących mobbingu oraz naruszenia przez pracodawcę zasady równego traktowania pracowników nie jest możliwe stosowanie przez inspektorów pracy sankcji przewidzianych w przepisach o wykroczeniach przeciwko prawom pracowników, nie przewidziano także możliwości wydawania decyzji administracyjnych. Wyłącznie w gestii pracownika, który uważa się za ofiarę mobbingu bądź dyskryminacyjnych praktyk ze strony pracodawcy, pozostaje wystąpienie na drogę sądową w celu dochodzenia odszkodowania z tego tytułu. Do zakresu działania Państwowej Inspekcji Pracy należy wnoszenie powództw, a za zgodą zainteresowanej osoby - uczestniczenie w postępowaniu przed sądem pracy, wyłącznie o ustalenie istnienia stosunku pracy, jeżeli łączący strony stosunek prawny, wbrew zawartej między nimi umowie, ma cechy stosunku pracy.
