Wzorcowa instrukcja inwentaryzacyjna w jednostkach oświatowych
Magdalena Rypińska
Wstęp
Inwentaryzacja jest podstawową formą kontroli nad majątkiem jednostki. Jednostki oświatowe dysponują różnego rodzaju majątkiem, dlatego konieczne jest zastosowanie różnych metod i sposobów inwentaryzacji, co powoduje, że jej przeprowadzenie jest procesem złożonym i czasochłonnym.
Z inwentaryzacji nie można zrezygnować, a jej przeprowadzanie w określonym czasie jest obowiązkiem spoczywającym na kierowniku każdej jednostki oświatowej (dyrektorze szkoły). Jako kierownik jednostki jest on zobowiązany zarządzić przeprowadzenie inwentaryzacji, a także opracować wewnętrzne regulacje, będące gwarancją właściwej organizacji procesów i prac inwentaryzacyjnych.
Poradnik przeznaczony jest dla dyrektorów i głównych księgowych jednostek oświatowych, a także pracowników zajmujących się ewidencją majątku w tych jednostkach.
Oprócz podstawowych informacji o istocie i roli inwentaryzacji, jej miejscu w systemie kontroli zarządczej w Poradniku szczegółowo przedstawiono przebieg inwentaryzacji - od jej przygotowania po rozliczenie różnic.
W pierwszym rozdziale omówiono rodzaje inwentaryzacji, a także jej metody, których wybór zależy od majątku podlegającego inwentaryzacji.
Rozdział drugi zawiera omówienie zasad inwentaryzowania niektórych składników majątku jednostek oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem inwentaryzacji pomocy dydaktycznych, zbiorów bibliotecznych, wartości niematerialnych i prawnych oraz gotówki w kasie.
Przepisy prawa zobowiązują jednostki oświatowe nie tylko do przeprowadzenia inwentaryzacji, ale również jej udokumentowania i powiązania wyników z księgami rachunkowymi. W rozdziałach trzecim i czwartym przedstawiono dokumenty inwentaryzacyjne oraz zasady ewidencji różnic inwentaryzacyjnych.
W dalszej części Poradnika przedstawiono organizację i przebieg inwentaryzacji w jednostce oświatowej, a także opisano, jak wyglądają prace inwentaryzacyjne w sytuacji, gdy rachunkowość szkoły prowadzona jest przez zespół obsługi ekonomiczno-administracyjnej. Wymieniono tu również szczegółowo obowiązki dyrektora i głównego księgowego jednostki oświatowej w zakresie inwentaryzacji.
