Organizacja obsługi administracyjno-ekonomicznej jednostek oświatowych
Wstęp
Obsługa administracyjno-finansowa jednostek oświatowych może zostać zorganizowana na kilka sposobów. Poradnik omawia poszczególne formy obsługi. Obsługa szkół i placówek oświatowych może odbywać się:
● w pełni samodzielnie,
● przez organ prowadzący jednostki samorządu terytorialnego,
● przez zespoły powołane do obsługi tych jednostek.
W opracowaniu zawarto wiele wzorów pomocnych w różnych sytuacjach dotyczących organizacji obsługi, przede wszystkim umożliwiających podział obowiązków pomiędzy pracowników. Ponadto zwrócono uwagę na kwestie związane z organizacją gospodarki finansowej i rachunkowości. W praktyce nieznajomość przepisów dotyczących gospodarki finansowej oraz rachunkowości przez kierowników jednostek oświatowych prowadzi do wyciągania wobec nich wniosków wynikających z przepisów karnych w zakresie odpowiedzialności.
Aby zminimalizować negatywne skutki wynikające z błędów w gospodarowaniu środkami publicznymi, w Poradniku podano wzory dotyczące powierzenia pracownikom obowiązków w zakresie rachunkowości, gospodarki finansowej i zamówień publicznych. Sam zakres czynności dla pracownika nie zwalnia kierownika jednostki z odpowiedzialności. Imienne powierzenie obowiązków i odpowiedzialności jest dokumentem "ponad" zakres czynności. Komisje orzekające, rozpatrując otrzymane sprawy, zawsze ustalają, komu można przypisać winę. Przepisy przewidują domniemanie odpowiedzialności spoczywającej na kierowniku jednostki. Szczegółowe powierzenie obowiązków i odpowiedzialności pozwala przypisać winę konkretnemu pracownikowi. Praktyka pokazuje, że pracownicy znający przepisy o możliwości przekazywania obowiązków i odpowiedzialności nie informują o tym kierownika jednostki. Wzory mają pomóc kierownikowi w opracowaniu tych dokumentów. W zależności od wielkości jednostki oświatowej będą one bardziej lub mniej obszerne. W publikacji zwrócono uwagę na uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków dyrektora jednostki oświatowej i jednostki prowadzącej obsługę administracyjno-ekonomiczną (urząd, zespoły obsługi). Zaprezentowano wzór porozumienia, które może być zawarte z zarządem jednostki samorządu terytorialnego prowadzącym obsługę lub z dyrektorem zespołu obsługi, określającego zadania obu stron.
