Formy własności i ich wpływ na sposób zarządzania majątkiem szkoły
Szkoły gospodarują przede wszystkim majątkiem własnym, czyli zakupionym ze środków na wydatki, ujętych w planie finansowym na dany rok. Zdarza się również sytuacja, w której szkoła użytkuje majątek obcy. Warto jednak zauważyć, że w jednostkach sektora finansów publicznych występują także charakterystyczne formy władania majątkiem, niewystępujące poza sektorem budżetowym.
1. Własność
Istota, zasady nabycia i utraty własności uregulowane zostały w ustawie z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: k.c.). Podstawowym prawem właściciela rzeczy jest prawo do korzystania z rzeczy zgodnie z jej społeczno-gospodarczym przeznaczeniem, przede wszystkim prawo do pobierania pożytków i innych dochodów z rzeczy. Ważne jest także to, że właściciel, korzystając z rzeczy, może to robić wyłącznie w ramach obowiązującego prawa i zgodnie z zasadami współżycia społecznego.
Nabycie własności następuje na podstawie umowy sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania lub innej o podobnym charakterze, przy czym w przypadku umowy, która przenosi prawo własności nieruchomości, musi ona zostać zawarta w formie aktu notarialnego. W przypadku nieruchomości ważną zasadą, określoną w k.c., jest ta, że
