Organizacja wycieczek szkolnych
Podstawowe zasady organizacji szeroko pojętych wycieczek szkolnych wynikają z przepisów rozporządzenia o turystyce szkolnej. Jak wynika z § 1 tego rozporządzenia, przedszkola, szkoły i placówki oświatowe mogą organizować dla wychowanków i uczniów różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Co więcej, krajoznawstwo i turystyka mogą być organizowane w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych. Wszystko zależy od długości trwania wycieczki (patrz: tabela 1 w poprzednim rozdziale).
W ramach zajęć lekcyjnych organizowane będą krótkie wycieczki mieszczące się w rozkładzie godzin lekcyjnych uczniów. Wycieczki mogą objąć również tylko godziny zajęć pozalekcyjnych, w tym przypadku będą to jednak nadal wycieczki krótkie. Wycieczka może zostać zorganizowana w czasie zarówno godzin lekcyjnych, jak i pozalekcyjnych, wówczas trwać będzie od 8 do 12 godzin. Zajęcia pozaszkolne obejmą przeważnie dłuższe, kilkudniowe wycieczki.
1. Szczegółowe zasady organizowania wycieczek
Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych (§ 5 rozporządzenia o turystyce szkolnej). Celem wycieczki jest bowiem szeroko pojęta edukacja uczniów i aby była ona skuteczna, musi być dopasowana do uczestników wycieczki.
