Wydzielony rachunek samorządowych jednostek budżetowych
Wydzielony rachunek dla określonych dochodów w samorządowych jednostkach budżetowych jest w pewien sposób kontynuacją wyodrębnienia środków pozabudżetowych, które w poprzednich latach były gromadzone w formie dochodów własnych.
W praktyce zdarza się, że niektóre samorządowe jednostki (nie tylko oświatowe) mają wyodrębniony rachunek dochodów, które jednak nie pozostają w jednostce, lecz są odprowadzane na rachunek budżetu.
W związku z takimi przypadkami zdarzają się zarzuty podczas kontroli podnoszące sprzeczność takich rozwiązań z art. 223 uofp. Jest to istotne, ponieważ jednostki budżetowe są zobowiązane do działania na podstawie i w granicach prawa, więc nie ma podstaw prawnych do posiadania dwóch rachunków bankowych skojarzonych w księgowości z kontem 130 "Rachunek bieżący jednostki".
1. Utworzenie wydzielonego rachunku i rodzaje gromadzonych dochodów
Samorządowe jednostki budżetowe tworzone są przez gminy, powiaty i samorządy województw. Uwzględniając art. 5a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, wiadomo, że zadania oświatowe jednostek samorządu terytorialnego finansowane są na zasadach określonych w odrębnych ustawach, czyli m.in. z wykorzystaniem gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania z wydzielonego rachunku dochodów. Istotne jest, że zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, jest zadaniem oświatowym:
● gmin - w przedszkolach oraz w innych formach wychowania przedszkolnego, a także w szkołach podstawowych oraz gimnazjach, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich,
● powiatów - w publicznych szkołach podstawowych specjalnych i gimnazjach specjalnych, szkołach ponadgimnazjalnych, w tym z oddziałami integracyjnymi, szkołach sportowych i mistrzostwa sportowego oraz w placówkach oświatowo-wychowawczych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego oraz ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiających uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, placówkach artystycznych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, z wyjątkiem szkół i placówek o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym,
