Zadania dyrektora związane z organizacją szkoły
Ogólne zasady organizacji szkoły lub placówki powinny wynikać z jej statutu. Podstawowym aktem w zakresie kształtowania organizacji szkoły i obowiązków dyrektorów jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (dalej: rozporządzenie w sprawie ramowych statutów).
Dyrektor szkoły - do 30 kwietnia każdego roku - opracowuje arkusz organizacji szkoły, który określa szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku (§ 10 załącznika nr 2 do rozporządzenia w sprawie ramowych statutów). Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności:
● liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
● ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
1. Ramowe plany nauczania
Ramowe plany nauczania dotyczące większości szkół i placówek reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (dalej: rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania).
Plan nauczania określa m.in. tygodniowy (semestralny) wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów (słuchaczy) poszczególnych klas oraz zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas, na danym etapie edukacyjnym (§ 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania). Podstawowe znaczenie ma przepis § 4 tego rozporządzenia, obligujący dyrektora szkoły do ustalenia, na podstawie ramowego planu nauczania, dokumentu określanego jako szkolny plan nauczania. Określa się w nim dla poszczególnych klas (semestrów) na danym etapie edukacyjnym tygodniowy (semestralny) wymiar godzin zajęć. W jego ramach są uwzględniane wszystkie zajęcia, również zajęcia dodatkowe z puli tzw. godzin do dyspozycji dyrektora (o których mowa w § 3 rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania), a także zajęcia z religii lub etyki, które są organizowane na podstawie art. 12 ustawy o systemie oświaty. Siatkę godzin zajęć dla poszczególnych typów i rodzajów szkół określają załączniki do rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania.
