Gospodarka finansowa zespołu szkół
Zgodnie z zapisem art. 79 ustawy o systemie oświaty, przedszkola, szkoły oraz placówki publiczne zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi. Unormowanie prawne zasad funkcjonowania jednostek budżetowych znajduje się w ustawie o finansach publicznych, gdzie - zgodnie z art. 9 uofp - jednostki budżetowe zostały zaliczone do sektora finansów publicznych. Gospodarują one środkami publicznymi w ramach budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Jednostki te włączone są do budżetu całością swoich dochodów i wydatków. Taki sposób powiązania z budżetem określany jest jako metoda budżetowania brutto.
Zespół szkół jako jednostka budżetowa powstała z połączenia szkół lub placówek oświatowych to jednostka organizacyjna, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Podstawą gospodarki finansowej jest plan dochodów i plan wydatków zwany planem finansowym, opracowywany na okres roku.
Specyfika jednostek budżetowych, w tym jednostek oświatowych, powoduje, że niemożliwe jest uzależnienie ich wydatków od dochodów, bowiem jednostki budżetowe nie mogą przeznaczać zgromadzonych dochodów na sfinansowanie ponoszonych wydatków.
Wyjątek w tej kwestii stanowią jednostki budżetowe prowadzące działalność w zakresie określonym ustawą o systemie oświaty. Artykuł 223 uofp daje możliwość samorządowym jednostkom budżetowym, prowadzącym działalność określoną w ustawie o systemie oświaty, gromadzenia na wydzielonym rachunku dochodów określonych w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego władny jest w określeniu:
● jakie jednostki budżetowe mogą gromadzić dochody,
● źródeł, z których dochody będą gromadzone na rachunku,
● przeznaczenia dochodów (dochody nie mogą być przeznaczone na finansowanie wynagrodzeń osobowych),
