Zasady prowadzenia działalności finansowej placówek oświatowych w ustawie o systemie oświaty
Status jednostek oświaty prowadzonych przez samorząd uregulowany jest w art. 79 ustawy o systemie oświaty.
Podmioty sektora finansów publicznych w prowadzeniu polityki finansowej powinny kierować się zasadami prawa budżetowego wynikającymi m.in. z ustawy o finansach publicznych. czyli zasadami finansów publicznych. Przepisy tej ustawy stosuje się do jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.
Oświata to zadanie publiczne, powinna być więc zarządzana i finansowana z uwzględnieniem zasad jawności i przejrzystości jej finansowania właściwych całemu temu sektorowi.
1. Jawność i przejrzystość finansów publicznych
Gospodarka środkami publicznymi także w placówkach oświatowych jest jawna. Zasady tej nie stosuje się do środków publicznych, których pochodzenie lub przeznaczenie zostało uznane za informację niejawną na podstawie odrębnych przepisów lub jeżeli wynika to z umów międzynarodowych. Jest to więc wyjątek od przedstawionej wyżej zasady.
1.1. Zasady gospodarowania środkami publicznymi
Sposób gromadzenia środków publicznych z poszczególnych tytułów określają odrębne ustawy. Środki publiczne pochodzące z poszczególnych tytułów nie mogą być przeznaczane na finansowanie imiennie wymienionych wydatków, chyba że odrębna ustawa stanowi inaczej.
Ograniczenia takiego nie stosuje się do wydatków finansowanych z kredytów udzielonych przez międzynarodowe instytucje finansowe, jeśli umowa tak stanowi, oraz wydatków finansowanych ze środków europejskich i wydatków finansowanych ze środków unijnych oraz innych środków.
Ograniczenia tego nie stosuje się również do kosztów ponoszonych przez jednostki prowadzące działalność gospodarczą, agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej oraz inne państwowe osoby prawne i samorządowe zakłady budżetowe.
Jednostki sektora finansów publicznych są obowiązane do ustalania przypadających im należności pieniężnych, w tym mających charakter cywilnoprawny, oraz terminowego podejmowania w stosunku do zobowiązanych czynności zmierzających do wykonania zobowiązania. Dotyczy to także publicznych placówek oświatowych.
