Regulacje prawne
Zasady i sposób przeprowadzania kontroli uregulowane w ustawie z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (dalej: ustawa o swobodzie działalności gospodarczej) odnoszą się wyłącznie do działalności gospodarczej przedsiębiorców. Chodzi zatem o osoby fizyczne, prawne oraz jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonujące we własnym imieniu działalność gospodarczą, a także wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej (art. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej). Jeśli zaś chodzi o tzw. sferę budżetową, w tym publiczne placówki oświatowe, regulacje ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie znajdują zastosowania, w związku z czym kontrole są tu przeprowadzane wyłącznie na podstawie przepisów ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (dalej: ustawa o PIP). A zatem dyrektor szkoły publicznej musi liczyć się z tym, że inspektor pracy nie ma obowiązku uprzedzenia go o zamiarze przeprowadzenia kontroli, jak również przedłożenia upoważnienia do kontroli. W tym wypadku inspektora nie ograniczają także zasady co do długości trwania takiej kontroli, wynikające z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
