Ewidencja księgowa typowych operacji w jednostkach oświatowych - część I
Wstęp
Jednostki oświatowe należące do sektora finansów publicznych zobowiązane są do prowadzenia rachunkowości na zasadach określonych w ustawie z 29 września 1994 r. o rachunkowości, z uwzględnieniem szczególnych uregulowań wynikających z ich przynależności do sektora finansów publicznych, zawartych w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych i wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych.
Przepisy te zobowiązują jednostki oświatowe do posiadania właściwej dokumentacji regulującej gospodarkę finansową jednostki, opisującej zasady rachunkowości obowiązujące w jednostce, w tym zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych.
W publikacji przedstawiono pewien zakres spraw związanych z działalnością szkół i placówek, w tym kwestie dotyczące:
● gospodarki finansowej jednostek oświatowych, m.in. planu finansowego, wydzielonego rachunku dochodów,
● rachunkowości - w tym szczególne zasady rachunkowości dla tych jednostek,
● zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych,
● ewidencji typowych zdarzeń gospodarczych w księgach rachunkowych.
Niniejsze opracowanie stanowi aktualną bazę wiedzy dla pracowników służb finansowych, jak też dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych.
1. Regulacje prawne - status i zasady gospodarki finansowej jednostek oświatowych
W świetle przepisów art. 5 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty), szkoła i placówka oświatowa może być szkołą lub placówką publiczną lub niepubliczną. Może być zakładana i prowadzona przez:
● jednostkę samorządu terytorialnego,
● inną osobę prawną,
● osobę fizyczną.
1.1. Forma organizacyjno-prawna jednostek oświatowych
Szkoły i placówki wchodzące w zakres systemu oświaty są pozbawione przymiotu osobowości prawnej.
Warunek posiadania osobowości prawnej spełniają w szczególności:
● jednostki samorządu terytorialnego,
● stowarzyszenia (z wyjątkiem stowarzyszeń zwykłych),
● fundacje,
● spółki kapitałowe prawa handlowego
