Zasady funkcjonowania audytu wewnętrznego
Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie kierownika jednostki w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze (art. 272 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych; dalej: ustawa o finansach publicznych). Audyt wewnętrzny przeprowadzany jest zgodnie ze standardami audytu dla jednostek sektora finansów publicznych oraz z powszechnie uznawanymi standardami audytu wewnętrznego określanymi przez Ministra Finansów w formie komunikatu i ogłaszanymi w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów.
Audyt wewnętrzny w jednostkach samorządu terytorialnego
Audyt wewnętrzny prowadzi się w jednostkach samorządu terytorialnego (dalej: JST), jeżeli ujęta w uchwale budżetowej kwota dochodów i przychodów lub kwota wydatków i rozchodów przekroczyła wysokość 40 tys. zł (art. 274 ust. 3 ustawy o finansach publicznych). Audyt wewnętrzny prowadzi się również w innych jednostkach podsektora samorządowego, których kierownicy podejmą decyzję o prowadzeniu audytu wewnętrznego (art. 273 ust. 4 ustawy o finansach publicznych).
Zapamiętaj
Organy wykonawcze JST lub kierownik jednostki mają obowiązek poinformować pisemnie Ministra Finansów o rozpoczęciu prowadzenia audytu wewnętrznego.
W JST zadania przypisane kierownikowi jednostki związane z audytem wewnętrznym wykonują odpowiednio:
1) wójt, burmistrz lub prezydent miasta,
2) przewodniczący zarządu JST (a więc starosta albo marszałek województwa).
Ustawa o finansach publicznych przewiduje ustanowienie obowiązków JST w zakresie "audytu zewnętrznego", tj. badania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta.
Zapamiętaj
Rewident bada sprawozdanie finansowe JST w przypadku, gdy liczba mieszkańców tego samorządu ustalona przez Główny Urząd Statystyczny na 31 grudnia roku poprzedzającego rok, za który sporządzono sprawozdanie, przekracza 150 tys.
Obowiązkiem kierownika jednostki jest zapewnienie warunków niezbędnych do niezależnego, obiektywnego i efektywnego prowadzenia audytu wewnętrznego oraz organizacyjnej odrębności komórki audytu wewnętrznego i ciągłości prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostce.
