Porozumienia o zarządzaniu drogami
Do zarządcy drogi należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu i ochrony drogi (art. 19 ust. 1 u.d.p.). Występują wszakże sytuacje, że z różnych powodów bardziej opłacalne lub sprawniejsze organizacyjnie jest przekazanie tych zadań innemu zarządcy. Zarządcy dróg publicznych mogą bowiem zawierać między sobą porozumienia w sprawie powierzenia wszystkich lub niektórych zadań. Jednak nawiązanie takiej współpracy jest związane m.in. z koniecznością podjęcia decyzji o sposobie jej finansowania.
1. Podstawy prawne zawierania porozumień
Zgodnie z przepisem art. 19 ust. 4 u.d.p. zarządzanie drogami publicznymi może być przekazane między zarządcami w wyniku porozumienia, regulującego w szczególności wzajemne rozliczenia finansowe.
Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że istnieje dowolność w przekazywaniu i przejmowaniu zadań, a zarządcy dróg powiatowych i gminnych, jak również wojewódzkich i krajowych, mogą przejmować bez ograniczeń zadania innego zarządcy. Jednak tak nie jest. Ograniczenia co do możliwych konfiguracji porozumień administracyjnych w sprawie przekazania (przejęcia) zadań z zakresu działania danej jednostki samorządu lub z zakresu zadań rządowych należy wywieść z ustaw ustrojowych.
