Zadania zarządcy drogi
Podstawowe zadania, jakie stawia ustawa o drogach publicznych zarządcom dróg wszystkich kategorii, wyszczególnione zostały w jej art. 20. Poniżej podano wyliczenie tych zadań z krótką charakterystyką.
1. Plany rozwoju sieci drogowej
Do zadań zarządcy drogi należy opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Analiza zaspokojenia potrzeb przez istniejącą sieć dróg danej kategorii oraz sporządzanie planów rozwoju tej sieci znalazły się wśród pierwszorzędnych zadań postawionych przed administracją drogową. Plany rozwoju opracowuje się uwzględniając czynniki, takie jak: zmiany w natężeniu ruchu drogowego oraz rodzaju tego ruchu (tranzytowy, lokalny), zagospodarowanie przestrzenne, w tym tereny rozwoju budownictwa i tereny pod działalność gospodarczą. Plany rozwoju powinny być zbieżne z innymi dokumentami planistycznymi (koncepcje zagospodarowania przestrzennego kraju, plany i studia zagospodarowania przestrzennego, strategie rozwoju gminy itp.). Co do stopnia sformalizowania tych dokumentów ustawodawca się nie wypowiada. Plany rozwoju mogą być więc przyjmowane i modyfikowane dowolnym czasie, kompetencja w tym zakresie spoczywa na zarządcach dróg (organach wykonawczych, a nie stanowiących JST). Ramy czasowe planów również mogą być różne, jak i stopień szczegółowości tych opracowań.
Zapamiętaj
Istotnym obowiązkiem zarządców dróg jest przekazywanie planów rozwoju sieci drogowej organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Przekazywanie to pozwala na bieżące analizowanie i uwzględnianie w opracowaniach dotyczących planowania przestrzennego potrzeb w zakresie wykonywania nowych połączeń drogowych i modernizacji dróg istniejących w kontekście zapewniania terenu niezbędnego na ten cel.
Jak stanowi art. 35 ust. 2 i 4 u.d.p. w planach zagospodarowania przestrzennego województwa i miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego przeznacza się pod przyszłą budowę dróg pas terenu o szerokości uwzględniającej ochronę użytkowników dróg i terenu przyległego przed wzajemnym niekorzystnym oddziaływaniem. W tym pasie terenu mogą być wznoszone tylko tymczasowe obiekty budowlane oraz urządzenia budowlane związane z obiektami budowlanymi. Ich usunięcie w wypadku budowy drogi następuje na koszt właściciela, bez odszkodowania.
