4. Podstawowe prawa i obowiązki
Każda grupa zawodowa, również i pracownicy pomocy społecznej, zobowiązana jest do przestrzegania podstawowych praw i obowiązków wynikających z ogólnych przepisów prawa pracy. Pracownik, niezależnie od miejsca zatrudnienia, jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie. Dodatkowo powinien stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, pod warunkiem że nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
Pracownik jest obowiązany w szczególności:
● przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
● przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
● przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (dalej: bhp), a także przepisów przeciwpożarowych (dalej: ppoż.),
● dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
● przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
● przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego
- art. 100 k.p.
Pracodawca jako strona stosunku pracy też ma swoje obowiązki. Zgodnie z art. 281 k.p., kto, będąc pracodawcą lub działając w jego imieniu:
● zawiera umowę cywilnoprawną w warunkach, w których powinna być zawarta umowa o pracę,
● nie potwierdza na piśmie zawartej z pracownikiem umowy o pracę,
● wypowiada lub rozwiązuje z pracownikiem stosunek pracy bez wypowiedzenia, naruszając w sposób rażący przepisy prawa pracy,
● stosuje wobec pracowników inne kary niż przewidziane w przepisach prawa pracy o odpowiedzialności porządkowej pracowników,
● narusza przepisy o czasie pracy lub przepisy o uprawnieniach pracowników związanych z rodzicielstwem i zatrudnianiu młodocianych,
● nie prowadzi dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników,
● pozostawia dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników w warunkach grożących uszkodzeniem lub zniszczeniem
- podlega karze grzywny od 1000 zł do 30 000 zł.
