2. Szczegółowa klasyfikacja wydatków strukturalnych
Konieczność określenia szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych wynika z potrzeby corocznego obliczania poziomu wielkości tych wydatków w skali kraju, w celu wykazania przed Komisją Europejską, że Polska przestrzega zasady dodatkowości (art. 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999).
Podstawą zasady dodatkowości jest to, że fundusze strukturalne Unii Europejskiej nie mogą zastępować publicznych lub równoważnych wydatków strukturalnych ponoszonych przez państwo członkowskie. Innymi słowy - fundusze strukturalne mają być dodatkowymi środkami w stosunku do wydatków, jakie ponosiło i ponosi państwo członkowskie. Zadaniem, które należy do państwa członkowskiego, jest udowodnienie, że taka sytuacja miała i ma miejsce. Następuje to właśnie poprzez weryfikację zasady dodatkowości. Co do zasady, przyjmuje się, że poziom wydatków utrzymywany w okresie 2007-2013 powinien być przynajmniej równy kwocie średniorocznych wydatków rzeczywistych (w cenach stałych) w poprzednim okresie programowania (w przypadku Polski w latach 2004-2006). Planowany poziom odniesienia powinien być określony zgodnie z ogólnymi warunkami makroekonomicznymi, w których finansowanie jest realizowane. Pod uwagę będą brane zarówno szczególne i wyjątkowe okoliczności gospodarcze, takie jak prywatyzacja, jak i wyjątkowo wysoki poziom wydatków publicznych lub równoważnych poniesionych przez państwo członkowskie w poprzednim okresie programowania.
