Odpowiedzialność porządkowa
Ustawa o pomocy społecznej ani ustawa o pracownikach samorządowych nie przewidują odrębnego trybu i zasad odpowiedzialności porządkowej pracowników jednostek pomocy społecznej. Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy (w rozumieniu art. 108 k.p.) stosuje się odpowiednio przepisy k.p. Zasady odpowiedzialności porządkowej zawarte w tych przepisach dotyczą również dyrektorów jednostek pomocy społecznej.
1. Odpowiedzialność porządkowa pracowników
Określenie rodzaju odpowiedzialności pracowników pomocy społecznej zależy od stopnia naruszenia ciążących na nich obowiązków służbowych. Poważne niedopełnienie obowiązków oznaczać będzie pociągnięcie pracownika do odpowiedzialności dyscyplinarnej. Niedopełnienie obowiązków związanych z porządkiem i organizacją pracy spowoduje natomiast odpowiedzialność porządkową pracownika. Jest to zatem odpowiedzialność niższego stopnia, która nie skutkuje automatycznym rozwiązaniem stosunku pracy, jak ma to miejsce przy odpowiedzialności dyscyplinarnej.
Organizację i porządek w pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników jednostki pomocy społecznej mogą zostać określone w regulaminie pracy jednostki. Istotną cechą takiego regulaminu jest fakt, że jego postanowienia dotyczą wszystkich pracowników zatrudnionych w danej jednostce, w której regulamin ten został wprowadzony. Swoim działaniem obejmuje również samego dyrektora. Nie dotyczy natomiast osób świadczących swoje usługi na innej podstawie niż stosunek pracy (np. umowy zlecenia lub umowy o dzieło).
Katalog zagadnień, które powinny być przedmiotem regulacji zawartych w regulaminie pracy, ma jednak charakter przykładowy. W zależności od potrzeb danej jednostki może być on odpowiednio rozszerzony, jak też zawężony.
1.1. Kary porządkowe
Pracownik jednostki pomocy społecznej ponosi odpowiedzialność porządkową tylko za naruszenia określonych obowiązków, a nie za naruszenia wszystkich obowiązków pracowniczych.
