Przetarg na nieruchomość gminy
RENATA SŁAWEK
Przetarg na nieruchomość gminy
Przetarg na nieruchomość, stanowiącą własność gminy, ogłasza, organizuje i przeprowadza zarząd gminy, wybierając jedną z form wskazanych w art. 40 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, a mianowicie przetarg ustny (nieograniczony i ograniczony) lub przetarg pisemny (nieograniczony i ograniczony).
W praktyce jednak procedurę przetargową wszczynają i przeprowadzają wyposażone w stosowne pełnomocnictwa jednostki organizacyjne urzędu gminy, a w szczególności komisja przetargowa.
Szczegółowe zasady zbywania nieruchomości, stanowiących własność gminy, są określone w ustawie o gospodarce nieruchomościami oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania przetargów na zbycie nieruchomości, stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność gminy.
Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia w przetargu mogą brać udział osoby fizyczne i osoby prawne, jeżeli wpłacą wadium w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu o przetargu, nie później jednak niż na 3 dni przed dniem otwarcia przetargu. Należy jednak pamiętać o tym, że w przetargu nie mogą uczestniczyć osoby wchodzące w skład komisji przetargowej oraz osoby bliskie tym osobom.
Wysokość wadium ustala zarząd gminy, mając na uwadze to, że jego kwota nie może być niższa niż 5% ceny wywoławczej i wyższa niż 20% tej ceny.
