Rachunkowość Budżetowa 16/2004 z 16.08.2004 [dodatek: Rachunkowość w oświacie, str. 1]
Data publikacji: 13.08.2004
„Duża” nowelizacja Karty Nauczyciela - nowe rozwiązania w zakresie awansu zawodowego, wynagradzania i zatrudniania nauczycieli
Uchwalona 15 lipca 2004 r. obszerna nowelizacja Karty Nauczyciela wprowadza dłuższą drogę awansu zawodowego, brak standardów zatrudnienia, a także zobowiązuje samorządowców do corocznego uzgadniania ze związkami zawodowymi wysokości dodatków: za warunki pracy, motywacyjnego i funkcyjnego, określanych w regulaminie wynagradzania nauczycieli. Zawęża także, niestety, część dotychczasowych uprawnień socjalnych i świadczeń płacowych nauczycieli, m.in. poprzez nowy sposób naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz ograniczenie prawa do korzystania z urlopu dla poratowania zdrowia.
JOANNA NOWICKA
Ustawa z 15 lipca 2004 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (zwana „dużą” nowelizacją) wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia (w chwili oddawania tego materiału do druku czeka ona na podpis prezydenta). Wyjątek stanowi art. 30 ust. 6 i 6b tejże ustawy nowelizującej, dotyczący wprowadzenia obligatoryjnej, corocznej nowelizacji regulaminów wynagradzania stanowionych przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) i określający wysokość dodatków do wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli, który zacznie obowiązywać 1 stycznia 2005 r.
Przygotowano także pakiet aktów wykonawczych gotowych do opublikowania wraz z omawianą tutaj nowelą (w kolejnym dodatku omawiamy uregulowania zawarte w rozporządzeniach).
Warto zaznaczyć, że pod względem zakresu wprowadzanych zmian tzw. duża nowelizacja Karty Nauczyciela jest jedną z najobszerniejszych. Jej podstawowym celem była modyfikacja rozwiązań systemowych w zakresie awansu zawodowego oraz wynagradzania i zatrudniania nauczycieli, wprowadzonych w 2000 r. (tj. ustawą z 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw).
Przypomnijmy, że zakres gruntownych, systemowych zmian przepisów wprowadzonych w 2000 r. obejmował m.in. wdrożenie nowego systemu awansu nauczycieli (związanego z awansem płacowym). Przyjęte wówczas uregulowania wprowadziły kwalifikacyjno-motywacyjną ścieżkę awansu zawodowego, uzależniając awans zawodowy i finansowy od indywidualnej aktywności, zaangażowania oraz zewnętrznie ocenianych efektów pracy nauczyciela. Jednocześnie zagwarantowano średnie wynagrodzenia nauczycieli na każdym ze stopni awansu i w każdej z jednostek samorządu terytorialnego odrębnie.
