Rachunkowość Budżetowa 10/2005 z 16.05.2005, str. 23
Data publikacji: 28.06.2018
Aukcja elektroniczna
Aukcja elektroniczna to kolejny tryb, który daje możliwość skrócenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a także stworzenie nowych możliwości wykonawcom. Ten funkcjonujący od ponad roku nowy tryb udzielenia zamówienia jest efektem uwzględnienia w systemie zamówień publicznych rozwoju nowoczesnej technologii, który jako rozwiązanie proste ma w przyszłości wyeliminować tryb zapytania o cenę.
BARBARA WYSOCKA
Aukcja elektroniczna stanowi odrębny, samoistny tryb udzielenia zamówienia publicznego, w którym za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej, umożliwiającego wprowadzenie niezbędnych danych w trybie bezpośredniego połączenia się z tą stroną, wykonawcy składają kolejne korzystniejsze oferty zwane postąpieniami. Jest to jedyny tryb udzielenia zamówienia, w którym wykonawcy mogą złożyć więcej niż jedną ofertę. Postępowanie prowadzone w trybie aukcji elektronicznej dzieli się na dwie wyraźne fazy.
Pierwsza faza polega na kwalifikacji wykonawców przeprowadzanej na podstawie wniosków o dopuszczeniu do udziału w aukcji.
W drugiej fazie wykonawcy dopuszczeni do udziału w aukcji elektronicznej składają coraz to korzystniejsze oferty.
Kiedy stosować
Zamawiający może zastosować aukcję elektroniczną tylko w przypadku, gdy przedmiotem zamówienia są dostawy powszechnie dostępne, o ustalonych standardach jakościowych, a wartość zamówienia nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 60 000 euro. Oznacza to, że nie jest możliwe zastosowanie trybu aukcji elektronicznej w przypadku zamówień na usługi czy też roboty budowlane.
Z uwagi na wartość zamówienia, dla której ustawa dopuszcza zastosowanie tego trybu, aukcja jest procedurą charakteryzującą się pewnymi uproszczeniami, tj. brakiem obowiązku powołania komisji przetargowej, sporządzenia specyfikacji istotnych warunków zamówienia, żądania dokumentów czy wadium.
