Rachunkowość Budżetowa 12/2006 z 30.06.2006, str. 30
Data publikacji: 27.06.2018
Nowy wymóg - rada pracowników
Pracodawcy wykonujący działalność gospodarczą zatrudniający co najmniej 100 pracowników powinni powołać rady pracowników, by je informować i konsultować z nimi ważne decyzje ekonomiczne. Z obowiązku tworzenia rad pracowników są zwolnione przedsiębiorstwa państwowe, w których tworzony jest samorząd załogi przedsiębiorstwa, przedsiębiorstwa mieszane zatrudniające co najmniej 50 pracowników oraz państwowe instytucje filmowe. W tych podmiotach prawo do uzyskiwania informacji i przeprowadzania konsultacji przysługuje radzie pracowniczej.
ALEKSANDRA WOJNICKA
Taki wymóg wprowadza ustawa z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (dalej: ustawa), która zaczęła obowiązywać 25 maja 2006 r. W przypadku pracodawców, u których nie ma związku zawodowego, ustawa nakłada na nich nowy obowiązek, polegający na informowaniu i konsultowaniu z pracownikami ważnych decyzji dotyczących zakładu pracy. Ustawa określa warunki informowania pracowników i przeprowadzania z nimi konsultacji oraz zasady wyboru rady pracowników, i to właśnie tworzenie i działalność rad pracowników wzbudza największe kontrowersje.
