Rachunkowość podatkowa w jednostkach samorządu terytorialnego - wybrane zagadnienia
Rachunkowość jest postrzegana jako system informacyjny, dzięki któremu można uzyskiwać, gromadzić i przetwarzać dane dotyczące finansowych operacji w jednostce, a rachunkowość podatkowa jest jednym z jej podsystemów. Urzędy obsługujące jednostki samorządu terytorialnego zobowiązane są prowadzić księgi z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawnych.
SŁAWOMIR HECIAK
Jednostki budżetowe powinny stosować przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych.
Dodatkowo należy wziąć pod uwagę rozporządzenie Ministra Finansów z 21 czerwca 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków). Przepisy tego rozporządzenia dotyczą zasad rachunkowości i planów kont dla prowadzenia ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych realizowanych przez organy podatkowe jednostek samorządu terytorialnego.
Plan kont
Ewidencja podatków stanowi integralną cześć ewidencji księgowej urzędu i jest prowadzona z wykorzystaniem kont syntetycznych planu kont urzędu jako jednostki budżetowej. Ewidencję rozliczeń prowadzi się na kontach syntetycznych księgi głównej z zastosowaniem następujących kont bilansowych:
l 011 - „Środki trwałe”
l 020 - „Wartości niematerialne i prawne”
l 101 - „Kasa”
l 130 - „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”
l 140 - „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”
l 221 - „Należności z tytułu dochodów budżetowych”
l 226 - „Długoterminowe należności budżetowe”
l 310 - „Materiały”
l 750 - „Przychody i koszty finansowe”.
służy do ewidencji zwiększenia wartości środków trwałych z tytułu wygaśnięcia zobowiązania podatkowego wskutek przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz jednostki samorządu terytorialnego. Podstawą prawną do zaistnienia takiego zdarzenia jest art. 66 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej (dalej: Ordynacja podatkowa).
