Zamówienia publiczne w pytaniach Czytelników
Barbara Wysocka
Błąd w ofercie
Prowadzimy licytację elektroniczną. Jak należy postąpić, jeżeli oferent pomyli się z ceną - czy można poprawić omyłki w treści oferty złożonej w trybie licytacji elektronicznej?
W postępowaniu prowadzonym w trybie licytacji elektronicznej nie mają zastosowania przepisy dotyczące m.in. możliwości żądania od wykonawcy wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert, a także dokonywania poprawek w tekście oferty (art. 81 upzp). Oznacza to, że jeżeli w postępowaniu prowadzonym w trybie aukcji elektronicznej wykonawca złoży ofertę z błędnie podaną ceną (np. zamiast 20 000 poda 2000), aukcja zostaje wstrzymana, nikt bowiem z pozostałych wykonawców nie będzie mógł zaproponować ceny niższej.
Wydaje się, że jedynym rozwiązaniem w takiej sytuacji może być uchylenie się przez oferenta, który podał błędną cenę, od podpisania niekorzystnej dla niego umowy. Zamawiający mógłby na podstawie art. 94 ust. 2 upzp wybrać ofertę najkorzystniejszą spośród pozostałych ofert. Sprawę komplikuje jednak art. 78 ust. 3 upzp, który stanowi, że oferta przestaje wiązać, gdy inny wykonawca złożył ofertę korzystniejszą. W związku z tym zamawiającemu pozostaje tylko unieważnienie postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 upzp - postępowanie obarczone jest wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Podpis wymogiem formalnym protestu
