Finansowanie szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych realizujących obowiązek szkolny lub obowiązek nauki
Szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, otrzymują od jednostek samorządu terytorialnego dotacje. Niejednokrotnie wielkość otrzymywanej dotacji, uzależnienie jej otrzymania od spełnienia określonych warunków nałożonych przez organy dotujące budzi wątpliwość podmiotów prowadzących szkoły. Przedstawiamy prawa i obowiązki leżące po stronie organu dotującego, jak też szkoły dotowanej. Zaprezentowany algorytm naliczenia subwencji oświatowej pozwoli na zweryfikowanie przez szkołę wielkości otrzymanej dotacji.
ElŻbieta Mucha
Odpowiedzialność za wykonywanie zadań oświatowych ponoszą jednostki samorządu terytorialnego (dalej: jst), które pełnią w tym zakresie dwojaką rolę: przede wszystkim prowadzą szkoły i placówki publiczne, a po wtóre - są organem dotującym szkoły i placówki niepubliczne.
Głównym źródłem finansowania zadań oświatowych jest subwencja oświatowa. Stanowi ona dochód budżetu jst, jednak nie jest rozliczana jako dochód przeznaczony na wydatki oświatowe. Wynika to z faktu, że przekazywane przez budżet państwa środki finansowe mają charakter subwencji.
Słowniczek
to bezzwrotna pomoc finansowa udzielana z budżetu państwa dla podmiotów prawnych w celu umożliwienia im pełnej realizacji zadań publicznych. Subwencja dla jednostek samorządu terytorialnego charakteryzuje się dwiema zasadniczymi cechami:
