Nowe zasady podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników - stanowisko Ministerstwa Pracy
W poprzednim numerze Rachunkowości... szczegółowo omawialiśmy nowe przepisy dotyczące obowiązków pracodawcy w związku z podnoszeniem kwalifikacji przez pracowników. Przepisy te wzbudzają uzasadnione kontrowersje. Dlatego Ministerstwo Pracy na swojej stronie internetowej opublikowało wskazówki, jak należy prawidłowo interpretować nowe zapisy.
PIOTR DOMAŃSKI
Przypomnijmy, że od 16 lipca 2010 r. obowiązują art. 1031-1036 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.), które określają ramy prawne podnoszenia kwalifikacji przez pracowników. W piśmie Departamentu Prawa Pracy Ministerstwa Prawa Pracy i Polityki Społecznej w sprawie nowych zasad podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników (www.mpips.gov.pl - bez numeru) wyjaśniono przynajmniej część wątpliwości i obaw pracodawców. Istotne jest zwłaszcza stanowisko MPiPS w sprawie:
● definicji podnoszenia kwalifikacji,
● znaczenia prawnego zgody pracodawcy na edukację pracownika,
● sposobu obliczenia tzw. wynagrodzenia szkoleniowego,
● egzaminów zdawanych przez pracownika, dających prawo do urlopu szkoleniowego.
Zakres definicji "podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracownika"
Nowy art. 103 § 1 k.p. stanowi, że Tak ogólna definicja rodzi niebezpieczeństwo, że za podnoszenie kwalifikacji zostaną uznane te rodzaje wiedzy zdobywanej przez pracownika (przy akceptacji pracodawcy), które nie mają nic wspólnego z potrzebami pracodawcy. Takie rozumienie nowych przepisów oznaczałoby dla pracodawcy ryzyko wypłacania tzw. wynagrodzenia szkoleniowego za edukację pracownika, która pracodawcy jest zbędna.
